Każdy z nas jest wyjątkowy, nie inny, nie dziwny, ale wyjątkowy. Im szybciej i im więcej ludzi się o tym dowie, tym lepiej.
Pracując z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie, wiem jak wspaniałymi, wartościowymi i niezwykłymi są osobami. Każdy z nich wyjątkowy i ciekawy. każdy z nich ma swój potencjał rozwojowy i mocne storny, o których warto wiedzieć i je rozwijać.
To pełnoprawni ludzie, uczniowie, koledzy i przyjaciele. Już czas, by każdy z nas o tym wiedział i uznawał to jako coś oczywistego. Dlatego powstał ten projekt, na którego realizację otrzymałam grant od Fundacji Szkola z Klasą w programie Edukacja Inspiracja.
Opis projektu:
Projekt ma poruszać przede wszystkim aspekt społeczny. Widząc jak wiele jeszcze trzeba zrobić, w zakresie tolerancji i świadomości naszego społeczeństwa na temat osób niepełnosprawnych, w tym niepełnosprawnych intelektualnie, postanowiłam jako pedagog specjalny podjąć tę tematykę. W trochę przewrotnej formie, bo nie chcę, użalać się nad naszą nietolerancją i moralizować kogokolwiek, a raczej poprzez dobre praktyki i prezentację działań moich uczniów, ukazanie ich mocnych stron, umiejętności i wytworów, które będą efektem końcowym projektu.
Chcę zwrócić uwagę na to, że osoby niepełnosprawne są pełnowartościowymi i pełnosprawnymi ludźmi- Polakami i Europejczykami. Mają swoje potrzeby, ale także umiejętności, które przekładają się na konkretne aktywności i to, że mogą być w pełni włączane do życia społecznego. Mogą czuć się sprawcami i wzmocnić własne poczucie wartości. Projekt będzie realizowany w szkole, ale chcę wyjść szeroko do środowiska lokalnego i jak najbardziej do sieci, by promować moich uczniów i ich wytwory na szeroką skalę.
W ramach projektu:
- zorganizujemy galerię zdjęć zrobionych przez uczniów,
- przygotujemy sesję zdjęciową dla nich,
- przygotujemy spektakl teatralny dla społeczności lokalnej,
- przygotujemy warsztaty z rękodzieła i wytwory sprzedamy na kiermaszu,
- będziemy realizować warsztaty kulinarne, a potrawy i wypieki sprzedamy w szkolnej kawiarence, bo pokazać uczniom, że mimo swojej niepełnosprawności mogą być sprawcami, mogą zarabiać pieniądze na własne potrzeby i mają wiele swoich supermocy,
- przygotujemy kampanię społeczną w formie lipdubu.
Cele:
- kształtowanie i wzmacnianie społecznej tolerancji,
- zwrócenie uwagi na osoby niepełnosprawne w innej perspektywie,
- pokazanie ich walorów, mocnych stron, potrzeb i możliwości.
- pokazanie jak można wykorzystać TIK w procesie edukacyjno-terapeutycznym,
- wzmocnienie i podniesienie poczucia własnej wartości i sprawczości moich uczniów.
Sposoby osiągania celów:
1.Poprzez przeróżne aktywności projektowe, warsztaty, akcje społeczne, wytwory projektowe niepełnosprawni intelektualnie uczniowie zwrócą uwagę społeczeństwa, ich rówieśników na potrzebę akceptacji, tolerancji, integracji i włączania osób niepełnosprawnych do społeczności szkolnej, lokalnej, globalnej.
2. Poprzez udział w warsztatach, przygotowanie spektaklu i zaprezentowanie go w lokalnej społeczności i w sieci, galerii profesjonalnych zdjęć, wytworów kulinarnych, celebrowanie dni związanych z osobami o specjalnych potrzebach, do których włączą pełnosprawnych rówieśników i lokalną społeczność pokażą swoje mocne strony i potencjał, który mają.
3. Podczas warsztatów z TIK moi uczniowie podniosą swoje kompetencje cyfrowe. Nauczą się jak można wykorzystać TIK w procesie edukacyjno-terapeutycznym, ale przede wszystkim do tego, by efektywnie spędzać czas wolny, w szczególności wykorzystać te umiejętności w procesie włączania się do aktywności społecznych, rodzinnych, koleżeńskich, by nie czuć się odrzuconym i niepotrzebnym.
Przygotujemy i będziemy upowszechniać:
- warsztaty z rękodzieła bożonarodzeniowego
- galerię Awatarów
- słoiczki mocy
- chmury wyrazowe naszych mocnych stron
- menu szkolnej kawiarenki z okazji Tłustego czwartku
- warsztaty fotograficzne
- warsztaty z rękodzieła
- lipdub
- blog projektowy
- wydarzenie z okazji światowego Dnia Autyzmu
Na jakie potrzeby moich uczniów odpowiada projekt?
- potrzeba akceptacji i tolerancji,
- potrzeba działania, sprawstwa i osiągnięcia sukcesu na miarę możliwości osób niepełnosprawnych,
- zwrócenie uwagi społeczności lokalnej na konieczność akceptacji, tolerancji i integracji z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie,
- potrzebę rozwijania swoich pasji i umiejętności,
- potrzebę przygotowania osób niepełnosprawnych intelektualnie do dorosłego życia,
- potrzebę rozwijania kompetencji cyfrowych.
Spodziewane efekty:
1. Wzrośnie poczucie własnej wartości u uczniów, poczują się sprawcami.
2. Poprzez uzyskanie konkretnych, namacalnych i realnych efektów, którymi będą produkty- ich wytwory takie jak stroiki świąteczne, potrawy, wypieki, zdjęcia, obrazy, galeria w szkole.
3. Wzrośnie ich wiara w siebie i własne możliwości.
4. Uczniowie nabędą nowe umiejętności, z pewnością wzrosną ich kompetencje emocjonalno- społeczne, kompetencje cyfrowe, ale także umiejętność współpracy i inicjatywność, której bardzo często ze względu na niską motywację i wiarę w siebie im brakuje.
5. Chciałabym poprzez działania projektowe włączać ich do środowiska lokalnego, pokazać miejsca, z którym mogą w wolnym czasie korzystać, ale oswoić także lokalną społecznością z niepełnosprawnością innych ludzi.
6. Mam ogromną nadzieję na zmianę mentalności i postrzegania osób niepełnosprawnych przez społeczeństwo, to najbliższe lokalne, ale także ogólnopolskie.
Oto plakat naszego projektu wykonany przez Mateusza Łyska.
Komentarze
Prześlij komentarz